För att skydda din båt på bästa sätt inför vintern är det bra att låta plasta in den. När båten ska plastas in bör det göras på en välventilerad plats och helst under en dag när det är vindstilla och torrt ute. Båten måste vara ren och torr på både båden in- och utsidan. Ett bra tips är att ställa ut flera fuktabsorbenter i båtens kabinutrymmen. Tejpa även över båtens bränsletankens avluftningsöppning.
Steg ett
Börja med att göra en stödstruktur som bär upp krymplasten med hjälp av träreglar/metallrör och spännband. Reglarna du använder måste vara så höga att krymplasten får en perfekt lutning, och att regn och snö lätt kan rinna eller kana av båten. På toppen är det bra att ha avlastningsplattor under reglarna. Ett par decimeter under båtens relingslinje binder du ett spännband som ska gå runt hela båtens omkrets. Du kan även ha ett spännband långt ner på skrovet, huvudsaken är att krympplasten täcker hela båten.
Spännbandet ska låsas fast i korrekt höjd genom att du gör öglor av spännbanden, och fäster dem på flera lämpliga ställen. Det spännband som ska gå längs med hela båten ska gå igenom öglorna, och spännbandet runt skrovet ska vara så spänt det går. Krympplastfilmen ska därefter dras över hela båtens längd och sedan skär du av överflödig plast från rullen. En viktig sak att tänka på är att du inte lägger krympplasten på marken så den blir smutsig. Du vecklar sedan över plasten i sidled över båten så att den blir fäst ner utmed båten.
Steg två
När du gjort klart steg ett börjar du med att skära av krymplasten drygt 3 decimeter under spännbandet och skär bort den plast som blir över i båtens för-och akter. Gör momentet ordentligt och vik in plasten så jämnt du kan. Därefter är det dags att göra iordning en värmepistol, ansluta den till gasolflaskan, och glöm absolut inte att du tar på dig skyddshandukar. Det är också viktigt att du har en brandsläckare i närheten. Du ska sedan värma ihop plasten punktvis runt spännbandet och det gör du genom att värma upp de ytor som ska förenas. Det är viktigt att spännbandet runt skrovet inte glider upp när plasten på båtens överbyggnad ska krympa, därför bör spännbanden monteras ordentligt under kölen.
Steg tre
Ovanför relingen ska du fortsätta krympa plasten. Använd smidiga rörelser som är vanligt vid sprutmålning. När plastytan värms upp krymper den, och när den kallnar bildas en slät yta.
Har du har för mycket värme på en yta av plasten, kan det lätt bildas smälthål som därefter måste lagas. Använder du ett förlängningsmunstycke på värmepistolen kan du undvika hål. Skulle det ändå uppstå hål, lagar du dem smidigast med lite krympfilstejp. För bästa ventilation kan du använda självhäftande luftventiler eftersom de kan sättas fast var som helst och då blir det en bra ventilation.
Steg fyra
För att du ska komma åt båten under vintern är det bra att montera en dörr med blixtlås. Lägg dörren utanpå krymplasten och se till att blixtlåset ligger utåt och att du kan dra blixtlåset uppifrån och ner. Därför tejpar du fast dörren runt om med krympfilmstejp, öppna därefter blixtlåset och skär bort den plast som finns på insidan.