M/S Svea af Bohuslän

M/S Svea af Bohuslän är rederiets första båt som köptes in 2010 och rymmer 70 passagerare (42 ätande). Först hette hon M/S Svea af Smögen innan vi döpte om henne 2011. Från början gick hon i trafik mellan Nacka och Slussen i Stockholm och har använts av marinen för personaltransporter vid Hårsfjärden. Efter att ha blivit ombyggd ett flertal gånger, fått övre våningen borttagen, kört i trafik på Dalälven, fått ny inredning och blivit insatt i trafik i Sotenkanalen hamnade hon till sist hos oss. Det är vi glada för!

Fartygsfakta     Informationskällor:* Redaren 2/1994, S44* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-11-04 PN* Fredrik Åberg, EMA 2009-07-12, KN
  Byggd 1904
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 311
  Registernr 5700
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVGF, numera SGVW
  Systerfartyg -
eknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,20 meter 20,16 meter
  Största bredd 4,90 meter 5,10 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt - 51/15
  Maskineri 1 x Avancemotor 1 x Scania DSI 11 R82
  Effekt - 229 hk, 168 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 54 passagerare
  Historik
  1904 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Avance till J. V. Svenssons Motorfabrik, Augustendal. Trafik mellan Augustendal i Nacka och Slussen.  
  1914 Omdöpt till Avance II.  
  1936-04-15 Läggs upp.  
  1937 Såld till Marinförvaltningen för 7.000 kr och omdöpt tillMärsgarn. Personaltransporter vid Hårsfjärden för Stockholms Örlogsvarv.  
  1980 Såld till A-M Rehbinder.  
  1980 Såld till Restaurang AB Pankakshuset, Stockholm.  
  1987 Omdöpt till Sigtuna Express.  
  1992 Omdöpt till L'Avance.  
  1993 Såld till Björn Östlund, Stockholm och omdöpt till Avance II. Ombyggd vid Pampas Marina, Solna. Övre våningen borrtagen.  
  2000 Såld till Rederi AB Dala Husby, Dala Husby och omdöpt till Dala Husby. Stora delar av skrovet byts ut vid Oxelösunds Båtvarv. Transporteras med lastbil från Gävle till Dala Husby. Trafik på Dalälven traden Avesta - Hedemora - Dala Husby.  
  2001 Ny inredning.  
  2007-07-09 Såld till Klave Rederi AB, Smögen och omdöpt till Svea af Smögen.  
  2008 Insatt i trafik genom Sotenkanalen.  
  2009-05-22 Såld till Claes Cleasson, Sotefjorden Rederi, Smögen.  
  2010-06-18 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg.  
  2011 Omdöpt till Svea af Brännö.  
  2011-05-06 Omdöpt till Svea af Bohuslän.